Predstave s dupinima ili Pogledajte klaune

| More

Zabavni parkovi s dupinima imaju obrazovnu funkciju, ali je to loše obrazovanje, jer oni govore milijunima ljudi da je naša potpuna dominacija nad prirodom zapravo dobra stvar.

S namjerom da opravda izlov dupina i njihovo korištenje u parkovima, industrija zabavnih parkova vrijedna milijardu dolara predstavlja dupine kao ambasadore njihove vrste te tvrdi da takvi parkovi imaju obrazovnu vrijednost. To bi trebalo značiti da publika nešto može naučiti o dupinima dok sa svih strana trešti glasna glazba ili dok se dupine tjera da hodaju na repu, igraju košarku i puštaju trenerima da jašu na njima u bazenu? Zar publika na temelju toga može upoznati pravu prirodu dupina i biti potaknuta pomoći očuvanju dupina u divljini?

Kako bi gledatelji mogli nešto naučiti o izvornom ponašanju dupina kada se te iste dupine tjera da obavljaju neprirodne aktivnosti i cirkuske trikove u zamjenu za nagradu u obliku mrtve ribe? Kako bi gledatelji trebali postati svjesni važnosti očuvanja dupina u prirodi kada upravo promatraju ono suprotno: nasilno ulovljene dupine smještene u neprirodno okruženje ili čak dupine rođene u zatočeništvu, dupine koji nikada nisu vidjeli more?

Svaka inteligentna osoba već pri prvom pogledu na takve parkove može lako zaključiti da se ovdje radi o samo jednoj stvari: zabavljanju publike.

Tijekom takvih predstava treneri ponekad govore publici kako se zovu pojedini dijelovi dupinova tijela koji su u tom trenutku važni za izvođenje trikova, no takav površan pristup opisivanju fiziologije dupina služi samo kao opravdanje da bi se te parkove moglo nazivati obrazovnima.

Pritom nema spomena o tome kako su ti dupini ulovljeni i odvojeni od svojih jata, niti ima govora o složenim zajednicama dupina i važnosti takvih zajednica za pojedine dupine, niti o visoko razvijenim osjetilima dupina koje oni u bazenu ne mogu koristiti. Takve se informacije ne pružaju gledateljima upravo zato jer su to razlozi protiv držanja dupina u zatočeništvu i protiv zabavnih parkova i predstava koji svojim vlasnicima donose golemu zaradu.

Iako je njihov osnovni argument za takvo držanje i korištenje dupina navodna edukacijska funkcija koja bi trebala uvjeriti gledatelje koliko je važno dupine spasiti od izumiranja u prirodi, ta ista industrija poriče činjenicu da su 'dobri' dupini na rubu izumiranja upravo zato da bi ih i dalje mogla loviti. Takav je pristup uništio životinjske vrste diljem našega planeta, a korištenje dupina u predstavama koristi jedino očuvanju ljudske dominacije nad ostatkom prirode. Poricanje činjenice da određene vrste dupina izumiru industrija zabavnih parkova koristi i kao argument u prilog svom stavu da nema potrebe za puštanjem dupina na slobodu. Tome uvijek dodaju izjavu kako je dupinima ionako bolje nastaviti živjeti u zatočeništvu jer su izgubili svoje prirodne instinkte za preživljavanje. Ta se tvrdnja ne zasniva na nikakvim dokazima i zapravo potvrđuje njihove dvostruke standarde: iako je industrija zabavnih parkova zauvijek uništila sposobnost zatočenih dupina da prežive na slobodi i učinila ih ovisnima o ljudima, ti su isti dupini ipak dovoljno divlji da mogu obrazovati svoju publiku i naučiti ih ponešto o svojoj prirodi.

Otkada je 1938. otvoren prvi zabavni park s dupinima u St. Augustinu na Floridi na stotine je dupina ulovljeno i trenirano da izvode nepotrebne cirkuske trikove. Nakon smrti prvih ulovljenih dupina jednostavno se nastavilo s njihovim izlovom. Potrošni su to dupini savršeni za naše društvo opsjednuto potrošnjom, a nazivati ih ambasadorima je očit pokušaj prikrivanja načina na koje se te životinje iskorištava.

Helene O'Barry, The Dolphin Project

Vezane teme

Helene O'Barry, Miami Seaquarium, Florida, SADHelene O'Barry, Cattolica Dolphinarium, Italija

Također pogledajte

Akcije

Reakcije, zahtjevi i prijave

Web reference

Facebook preporuke