16.10.03. Je li vaš hamburger imao lice?
Prosvjed povodom Svjetskog dana borbe protiv McDonald'sa
U četvrtak, 16.listopada, na Svjetski dan borbe protiv McDonald'sa udruga Prijatelji životinja poziva na javnu akciju protiv ove multinacionalne kompanije optužene za zločine nad životinjama, ogromne ekološke štete, izrabljivanje radnika, manipulacije djecom, serviranje nezdrave hrane i podržavanje gladi u svijetu.
Akcija će se održati 16. listopada u 12 sati ispred McDonald'sovog restorana u Jurišićevoj ulici u Zagrebu.
Aktivisti će na akciju osim letaka i transparenata donijeti i dio leša krave kako bi građane 'podsjetili' da hamburgeri ne rastu na drveću, već da su imali svoje tijelo, svoje lice i svoje oči.
Zašto ta kompanija svjetskog glasa, najjači lanac brze hrane, pojam za hamburgere ima svoj 'anti' dan? Odgovor je jednostavan - McDonald's je odgovoran za smrt milijuna životinja godišnje, za njihov loš tretman i brutalno klanje. Postoji direktna povezanost (koju i sami priznaju) McDonald'sa sa sječom prašuma koje se krče radi stvaranja pašnjaka. Krčenjem prašuma istrebljuju se brojne biljne i životinjske vrste, protjeruje se stanovništvo koje živi u prašumama, a spaljivanjem se uvelike potiče globalno zatopljenje. Godišnje nestanu velike površine šuma za koje je među glavnim krivcima proizvodnja mesa, čiji veliki korisnik je upravo McDonald's svojom stalnom potražnjom. Samom industrijom proizvodnje mesa nanose se i druge štete po okoliš, kao i zrak, vode i brojne životinjske vrste.
McDonald'sova omiljena meta su djeca. Optužbe za manipulaciju djecom jedan od većih problema te kompanije. Brojne igračke i reklame namijenjene djeci kao hipnotizirane ih dovode u restorane gdje na taj način stvaraju 'začarani krug' roditelja i djece gdje roditelji pretvaraju svoju djecu u doživotne posjetitelje McDonald'sa, a njihova djeca pak svoju djecu i tako redom. Bombardirana likovima iz filmova i crtića, igračkama, nasmijanim klaunovima, balonima i 'zabavom' djeca su ta koja održavaju njihovo poslovanje dok su roditelji samo financijska potpora, odnosno financijsko 'zaleđe'. A u isto vrijeme i sam McDonald's priznaje da su te iste igračke namijenjene djeci u restoranima izrađivala djeca radnici u siromašnim zemljama! Toliko o njihovoj stvarnoj ljubavi i brizi za djecu.
Začuđujuće je kako običan restoran nezdrave hrane, bez ikakve edukativne podloge, uspijeva cijelu javnost uvjeriti da su djeca 'luda od želje' da ga posjećuju kako bi se 'davila' u neukusnoj i nekvalitetnoj hrani slabe nutricionističke vrijednosti. No, i u ovom slučaju McDonald'sa, najbolje se vidi što je dobro novčano potkovana marketinška kampanja u stanju učiniti.
S obzirom da je 16.-ti listopad ujedno i Svjetski dan hrane, želimo se osvrnuti i na pitanja gladi u svijetu i nepravilnog iskorištavanja prirodnih resursa.
Na površini 10 hektara, odnosno na površini 5 nogometnih igrališta može se uzgojiti: mesa dovoljno za prehranu 2 čovjeka ili kukuruza dovoljno za 10 ljudi ili žita dovoljno za prehranu 24 ljudi ili soje dovoljno za prehranu 61 čovjeka.
Rješenje gladi u svijetu zapravo je vrlo jednostavno pitanje, na koje tisuće vegetarijanskih grupa i organizacija okupljenih pod imenom Vegetarian Union nude rješenje potvrđeno kod brojnih svjetskih organizacija koje brinu o uzgoju i potrošnji hrane.
Borba za vegetarijanstvo ne koristi samo životinjama, našem zdravlju i okolišu, već direktno utječe na borbu protiv gladi u svijetu. Jedući meso podržavamo potrošnju hrane koju su mogli pojesti gladni ljudi u svijetu, a prelaskom na vegetarijansku prehranu otvaramo mogućnost za proizvodnju više hrane i smanjenje gladi.
Hrvatska primjerice ima dovoljno potencijala i za izvoz hrane, no zbog orijentacije k proizvodnji i konzumaciji mesa prisiljena je izdvajati znatna sredstva za uvoz hrane.