16.10.02. Svjetski dan borbe protiv McDonald'sa

| More

Povodom Svjetskog dana borbe protiv McDonald'sa: MAMA DANAS IPAK KUHA!

U sklopu obilježavanja Dana prijatelja životinja 2002. jedan od važnijih datuma je i 16.listopada, odnosno Svjetski dan hrane, ali i Svjetski dan borbe protiv McDonald'sa.

Stoga će u srijedu 16.listopada 2002.godine udruga Prijatelji životinja organizirati javnu akciju protiv ove multinacionalne kompanije optužene za zločine nad životinjama, ogromne ekološke štete, izrabljivanje djece i radnika, manipulacije djecom, serviranje nezdrave hrane i podržavanje gladi u svijetu.

Akcija će se održati 16. listopada u 17 sati ispred McDonald'sovog restorana u Jurišićevoj ulici u Zagrebu.

U sklopu kampanje na isti dan biti će postavljen i prvi jumbo plakat u Savskoj ulici usmjeren protiv okrutnosti prema životinjama, ekološkim štetama i štetnosti 'brze' hrane.

Zašto ta kompanija svjetskog glasa, najjači lanac brze hrane, pojam za hamburgere ima svoj 'anti' dan? Odgovor je jednostavan - McDonald's je odgovoran za smrt milijuna životinja godišnje, za njihov loš tretman i brutalno klanje. Postoji direktna povezanost (koju i sami priznaju) McDonald'sa sa sječom prašuma koje se krče radi stvaranja pašnjaka. Krčenjem prašuma istrebljuju se brojne biljne i životinjske vrste, protjeruje se stanovništvo koje živi u prašumama, a spaljivanjem se uvelike potiče globalno zatopljenje. Godišnje nestanu velike površine šuma za koje je među glavnim krivcima proizvodnja mesa, čiji veliki korisnik je upravo McDonald's svojom stalnom potražnjom. Samom industrijom proizvodnje mesa nanose se i druge štete po okoliš, kao i zrak, vode i brojne životinjske vrste.

McDonald's se također optužuje da ne koristi reciklirani papir za svoje ambalaže niti da reciklira korištenu ambalažu svojih proizvoda. U Hrvatskoj u 6 godina niti jedan jedini primjerak otpada nije recikliran jer nije bilo sustavnog odvoženja smeća već je smeće završavalo na mješovitom otpadu, kako su nam priznali u McDonald'su.

Također postoje brojne opravdane sumnje da se za igračke koje se mogu dobiti u Happy Mealu koristi dječji rad u nekim zemljama trećeg svijeta. Na to pitanje iz McDonald'sa nismo dobili odgovor. Točnije, na brojna naša pitanja nismo dobili odgovore, a zbog 'davanja odgovora' su i bili organizirani 'Dani otvorenih vrata' koje je kompanija organizirala upravo ovih dana. Stoga se pitamo koja je zapravo svrha 'otvorenih vrata' i 'odgovaranja' na pitanja ako se naša pitanja ignoriraju?! Na promidžbenom letku McDonald'sovih 'otvorenih vrata' piše da su 'otvorena vrata' organizirana da nam otkriju sve što nas je ikada zanimalo o McDonald'su. No, mi smo pitanja koja nas zanimaju i postavili, ali odgovore nismo dobili.

Hladnjak i kuhinju u McDonald' s nismo niti htjeli razgledati, jer prema Zakonu određeni higijenski i sanitarni uvjeti moraju biti ispunjeni pa prema tome nemamo niti razloga u njih sumnjati. Osim toga, postoje i inspekcije koje o tome vode računa, baš kao i kod svih drugih restorana. Ono što nas zanima jest povezanost McDonald's sa sječom šuma, izrabljivanjem djece, odnosno dječjim radom, manipulacija djecom, njihov sustav bacanja otpada, sastav hrane, povezanost jedenja u McDonald'su s karcinomom, postupanje sa životinjama, odnos prema radnicima i pravo na udruživanje u sindikate i slično. Ne kuhinja i hladnjak, već poslovanje.

No, kompanija je imala jasan cilj. Reklamu, a ne odgovaranje na pitanja. Akcija baš nekim čudom u vrijeme Svjetskog dana borbe protiv McDonald'sa nije ništa više nego običan propagandni trik. Ovo je već drugi put da u vrijeme dana borbe protiv McDonald'sa sam McDonald's organizira razne akcije pa tako i neke 'dobrotvornog' karaktera. Koristili su kao cilj i djecu za jednu od svojih akcija koja se baš nekim čudom događala upravo u razdoblju od par dana prije do par dana poslije 16. listopada prije neke 4 godine.

No, nije to prvi put da se McDonald's koristi djecom za svoje ciljeve. Upravo je manipulacija djecom jedan od većih problema te kompanije. Naime, reklame namijenjene upravo djeci vuku ih u restorane te na taj način stvaraju 'začarani krug' roditelji-djeca gdje doživotne mušterije ostavljaju posjete McDonald'su upravo svojoj djeci, a ona svojoj i tako dalje u krugu. Bombardirana likovima iz filmova i crtića, igračkama, nasmijanim klaunovima, balonima i 'zabavom' djeca su ta koja održavaju njihovo poslovanje. Roditelji su samo financijska potpora. Često i bez svog znanja, jer sve su češći, barem u Hrvatskoj, organizirani izleti u McDonald'sove restorane. Zbog čega jedan restoran brze hrane ima pravo organizirati školske izlete. Da li to škole organiziraju u nekim drugim restoranima? Što se to nudi u McDonald'su a vrijedno je dolaska djece?

McDonald's nije muzej, nije kazalište, nije park i nema apsolutno nikakvu edukativnu podlogu. Riječ je o običnom restoranu nezdrave hrane. Ali iz nekog razloga navodi se cijela javnost u neistinu da djeca naprosto žele dolaziti, iako nema nikakvih drugih vrijednosti, osim hrane za koju velika većina naše javnosti tvrdi da je neukusna i nekvalitetna, da ne govorimo o nutricionističkoj vrijednosti.

Već nekoliko dana u medijima prisutna je priča o McDonald'su i našim 'pitanjima'. Ova akcija ponovno je postavljanje pitanja. Mi želimo čuti odgovor i nećemo odustati dok cijela hrvatska javnost neće znati istinu o McDonald'su.

McD_jumboMcD_akcijaMcD_vjesnik

Također pogledajte

Akcije

Facebook preporuke